Antal kvadratmeter pr. medbarbejder

En lille guide der beskriver de ting, du skal have i mente, når du forsøger at finde svar på, hvor mange kvadratmeter en medarbejder skal have i dit kontor.

Hvor meget plads skal der være pr. medarbejder i et kontor?

Det er et spørgsmål vi ofte får hos OfficeHub, hvorfor vi har lavet en lille guide, der forhåbentlig giver dig svar på netop dét spørgsmål.

Arbejdstilsynet siger..

I Danmark har arbejdstilsynet nogle helt specifikke krav til det arbejdsrum, en medarbejder befinder sig i. De er:

  • Gulvareal, rumhøjde og indretning skal være tilpasset efter arbejdets art, så arbejdet kan foregå forsvarligt.
  • Normalt skal et arbejdsrum have en arbejdshøjde på 2,5 meter og minimum have et gulvareal på 7 m2.
  • Det vil normalt være tilstrækkeligt, hvis der er 12 m3 luft i arbejdsrummet pr. medarbejder.

I et internationalt perspektiv er 7 m2 pr. medarbejder faktisk i den lave ende. I andre lande som Australien og USA dikterer kravene, at en medarbejder skal have i omegenen af 10 m2 personligt arbejdsrum.

Dvs. lovkravet er 7 kvadratmeter, men hav dog som en tommelfingerregel, at det idéelle for en medarbejder er 10-12 kvadratmeter arbejdsrum.

Men men men…

Det rette antal kvadratmeter afhænger af flere faktorer. Kva alle de samtaler, vi har med virksomheder, har vi lært en del om, hvad man skal have med i regnestykket.

Før du investerer alt for meget tid i søgningen efter et nyt kontor – og før du går i alt for meget i detaljer med indretningen – er det vigtigt at vurdere, hvordan fremtiden ser ud for din virksomhed – Jannis

Jannis, vores mand der har besøgt et utal af kontorer og snakket med beboerne her, fremhæver følgende nøglefaktorer.:

1. Hvor mange medarbejdere har virksomheden om 1-2 år?

For mange virksomheder er dette et svært spørgsmål at svare på. Men realiteten er, at kommercielle leasing beslutninger bør overvejes med en strategisk tankegang på mellemlang til lang sigt. De korteste bindingsperioder i eget kontorlejemål ligger normalt på 12 måneder, med 3-6 måneders depositum.

Det betyder at et 100 m2 kontor i København K, i en gennemsnitlig prisklasse, kræver et depositum på 37-75.000 kr.

Det er træls at binde sig i så langt tid, og betale så stort et depositum, når man efter 7 måneder er blevet for mange medarbejderer.

Løsning: For virksomheder der er i kraftig vækst, kan det være en god mulighed at flytte ind i kontorfællesskaber. Her får man gode muligheder for at skalere op hurtigt og der er korte bindingsperioder på 3 måneders – herfra kan man så rykke videre til eget kontor, når der er kommet styr på væksten.

En anden løsning er at finde en udlejer, som ejer flere bygninger hvor man kan flytte rundt med kort varsel.

2. Hvordan er virksomhedens kultur og brand?

Hvilken type medarbejdere hyrer du som virksomhed? Er det primært udviklere eller kreative medarbejdere? Måske de ville synes ekstra godt om arbejdspladsen hvis der var et fedt loungeområde eller måske et bordfodboldbord.

Er du en advokat, som afholder mange vigtige møder med store kunder, så er du nok interesseret i flotte mødelokaler.

Det ville være ærgerligt at skulle omdanne lokaler, som støtter din virksomhedskultur og branding til arbejdsområder, fordi man har taget for småt et lejemål. Derfor er det vigtigt at planlægge med fremtiden og kulturen for øje.

Løsning: Det kan være en god idé at visualisere dit fremtidige kontor. Hos Officehub kan vi hjælpe dig med den process, ved brug af værktøjer som gør det muligt at planlægge kontorets indretning på forskellige vis, før man skriver under på en kontrakt.

3. Hvilken branche arbejder du i?

Der kan være store forskelle mellem forskellige brancher, og hvor meget plads der kræves til medarbejderne.

Ejer du et call center eller en salgsvirksomhed, så vil dine medarbejdere typisk være godt kørende med 10 m2 pr. medarbejder i et rum med god akustik.

IT og marketingafdelinger regner typisk med 12-14m2 pr. medarbejder, hvorimod advokatvirksomheder gennemsnitligt anslår 14-20 m2 pr. medarbejder.

Det er en god idé at være bevidst om hvilken kvadratmeter standard der er for éns branche, sådan at nye medarbejder ikke bliver forbavsede over “hvor lidt plads” der er til dem.

Løsning: Få professionel rådgivning ift. valget af dine nye kontorlokaler, som tager dine fremtidsplaner, vækst, virksomhedstype og specifikke krav i betragtning for at finde de helt rette lokale

Forhåbentlig gav ovenstående dig stof til eftertanke, og har du flere spørgsmål, skal du være meget velkommen til at kontakte os på 31 22 27 88 eller hej@officehub.dk.