AirHelps CEO om nyt hovedkvarter: Vores bud på fremtidens arbejdsplads

Morgendagens talenter forventer en fleksibel arbejdsdag, og det stiller krav til fremtidens, fysiske arbejdsrum. Derfor har AirHelp investeret stort i nye kontorer, og CEO, Henrik Zillmer, ser allerede nu, hvordan kontoret bidrager til rekruttering og fastholdelse af unge medarbejdere.

“En af vores ambitioner er at gøre AirHelp til et af de bedste steder at arbejde i verden. Det er der mange parametre som spiller ind i, men det fysiske arbejdsrum er et vigtigt middel til at nå det mål,” siger Henrik Zillmer.

Når man træder ind i AirHelps nye hovedkvarter i Berlin, er man heller ikke i tvivl om, at armbevægelserne er store. Indretningsniveauet sætter barren højt, men tankerne bag er lige så ambitiøse. For at blive en af verdens bedste arbejdspladser, kræver det nemlig et kontor, som matcher en ny arbejdsnormal.

“Vi møder ikke længere ind klokken 8 og går hjem klokken 16. I dag arbejder man måske hjemmefra om morgenen, har møder på kontoret midt på dagen og slutter af på en cafe om eftermiddagen. Den vekslen mellem samarbejde, fokus og fleksibilitet skal kontorlandskabet kunne facilitere,” siger Henrik Zillmer.

“Samtidig stiller en ny generation af medarbejdere større krav til kontoret. De har set hvordan større virksomheder gør det, oveni har de også en forventning om, at kontorets indretning skal ramme et boutique hotel-vibe. I den forstand bliver et ordentligt kontor virkelig vigtigt i vores kamp for talenter,” siger Henrik Zillmer. 

Det er de tanker, der ligger til grund for AirHelps nydesignede kontorer i Berlin og Gdansk. Førstnævnte stod færdigt for et halvt år siden, og Henrik Zillmer mærker allerede fordelene ved investeringen.

Find et fedt kontor nu!

“Halvdelen af ansøgerne nævner vores nye kontorer under jobsamtalerne”

Millennials udgør i dag cirka 30 procent af arbejdsstyrken. Generationens indtog på arbejdsmarkedet har fundamentalt ændret på kontorspillereglerne. De skifter jobs tre gange så ofte sammenlignet med andre årgange i jagten på mening og tilfredsstillelse. 

“Jeg oplever at unge ansatte i højere grad stiller krav til arbejdspladsen. Det inkluderer selvfølgelig mange parametre, men kontoret og dets indretning er en vigtig variabel i den ligning,” siger Henrik Zillmer og tilføjer:

“Siden vi rykkede ind i de nye lokaler, har halvdelen af de jobansøgere, jeg har interviewet, specifikt nævnt, at kontoret var noget de lagde mærke til, og at de synes, det var: ‘megafedt’.”

At de ansatte synes arbejdspladsen er megafed er et mål i sig selv. En afledt effekt – ifølge videnskaben – er at chancerne for at fastholde dem faktisk bliver 25 gange større, når de har det sådan. Henrik Zillmer forklarer at kontoret spiller også en vigtig rolle i overgangen fra ansøger til ansat. 

“Det sender et signal om, at AirHelp er en virksomhed, der lever i fremtiden og værdsætter dens ansatte. Vi viser, vi er med på beatet og at vores værdier er at gennemtænke vores beslutninger grundigt.” 

“Når man som virksomhed kan signalere de værdier allerede under jobsamtalen, så skubber det hele onboardingprocessen i en positiv retning. Det bliver et fundament for den service en ansat leverer til kunderne, og hvordan de samarbejder med deres kollegaer,” siger Henrik Zillmer. 

Find et fedt kontor nu!

“Der skal være rum til samarbejde og fordybelse hos Airhelp”

Open space. Forhadt, forherliget og fremhævet som fremtidens måde at arbejde på i mangt en tech-virksomhed. Men de åbne rum kan udfordre både produktivitet og helbred. Ansatte, der der arbejder i storkontorer, har 62% flere sygedage end dem, som sidder i mindre kontorer. 

Derfor finder man både store åbne rum, fokusrum (hvor man ikke må snakke) og masser af lydtætte telefonbokse fra Henrik Zillmers andet startup, ROOM

De lydtætte bokse fra ROOM er oplagte til telefonopkald eller arbejde, der kræver fuld koncentration.

“I Berlin har vi eksperimenteret lidt mere. Så der har vi faktisk trukket inspiration fra coworking spaces. Men det har været vigtigt for os, at skabe både rum til samarbejde, men også til fordybelse. Det giver de ansatte mulighed for at sætte sig i omgivelser, der passer til den type arbejde de skal lave,” siger Henrik Zillmer. 

Alt sammen vigtige håndtag, men når AirHelp synkronskruer på dem, er det fordi Henrik Zillmer har en ambitiøs målsætning for virksomheden.

“Vi vil være fremme i skoene, hvad angår måden vi arbejder på og kontormiljøet vi arbejder i. Derfor har vi skabt et kontor, som er vores bud på, hvordan en arbejdsplads kommer til at se ud om 10 eller 15 år. Det lærer vi en masse om mens vi er igang, og vi er slet ikke færdige. Men jeg synes allerede vi er kommet langt,” siger Henrik Zillmer.

Find et fedt kontor nu!

På udkig efter nyt kontor?

OfficeHub giver dig gratis rådgivning til at finde det helt rette sted. Du får også adgang til vores platform med mere end 130 kontorer og kontorfællesskaber - vi har besøgt, fotograferet og filmet, så du kan besøge stederne online 😀

Man føler sig lidt som Askepot 'duer, duer ikke', men de er mega tålmodige og behjælpelige. Kan varmt anbefales!

Mahmoud, Tech Iværksætter5 stjerner

Indlæser