Derfor bør du sidde i et kontorfællesskab

Rundt om i verden er kontorfællesskaber blevet mere og mere populære. Men hvorfor er de nu også det? Og hvorfor har så mange moderne virksomheder taget coworking til sig?

I denne artikel kan du læse om de mange fordele og potentialer ved kontorfællesskaber, og i samarbejde med os hos OfficeHub yderligere vurdere, hvorvidt at et kontorfællesskab er det rigtige for dig og din virksomhed.

Fordele og potentiale

Hos OfficeHub er vi meget bevidste om de mange muligheder ved et kontorfællesskab. Faktisk sidder vi selv i et kontorfællesskab på Frederiksberg. Som et voksende startup, synes vi bestemt at det er en god ramme for en virksomheds daglige drift, da en hverdag i et kontorfællesskab både indebærer fantastisk coworking, sparring, fleksibel leje samt et gennemgående fokus på forretning. Og så er det bare SÅ meget federe end at arbejde hjemmefra, hvor arbejdsliv og privatliv hurtigt smelter sammen.

Et kontorfællesskab er som oftest præget af et fokus på sparring og et fællesskabeligt arbejdsmiljø. Desuden finder du det sandsynligvis gavnligt at sidde i et fællesskab med andre ‘kollegaer’, hvilket dagligt kan indebære og bidrage til vidensudveksling, et større netværk samt valide sparringspartnere, til gavn for virksomheden.

Kan det betale sig for dig at flytte i kontorfællesskab?

Og nu spørger du sikkert “Jamen kan det så overhovedet betale sig for min virksomhed at blive en del af et kontorfællesskab, frem for at leje mig ind i eget erhvervslejemål?”

Med tanke på at blive lejer af eget erhvervslejemål, er det korrekt, at kvadratmeterprisen oftest er billigere her end ved et kontorfællesskab. Noget vi hos OfficeHub dog som oftest ser er, at virksomheder bliver for fokuseret på kvadratmeterprisen, at de helt glemmer serviceomkostningerne. Service udgør nemlig ofte omkring 50% af den samlede pris ved kontorleje. Herunder kan eksempelvis nævnes ting som rengøring, alarm, forsikring, kopimaskine, kaffemaskine, planteservice, trækning af internetkabler samt frokostordning, som altså alle bidrager til en økonomisk og tidsmæssig ballast til din forretning. Desuden skal du, i eget erhvervslejemål, investere et engangsbeløb i diverse møbleringsgenstande til kontoret. Altså er der her, afhængigt af hvor mange ansatte i sidder på kontoret, udsigt til en udgift af de helt store.

Er du dog ikke interesseret i selv at administrere ovenstående til hverdag, ser vi ofte at virksomheder, især på mere end 15 ansatte, ser sig nødsaget til, at ansætte en office manager, i relation til at få dagligdagen til at glide lidt nemmere for virksomheden selv. Dette er oftest tilfældet, da almindelig vedligeholdelse på kontoret ellers kan tage meget af den reelle kontortid. Dette er dog blot yderligere en udgift.

Da mange virksomhedsejere ikke er orienteret om disse mange ekstra udgifter ved erhvervelse af eget erhvervslejemål, kommer dette da ofte også som en stor overraskelse, og drømmen om det super fede kontor, bliver måske sat yderligere på hold.

Hvilke udgifter regner du med i den endelig pris?

Som en del af et kontorfællesskab, er de ovennævnte udgifter som oftest indregnet i den overordnede og endelige pris, hvilket gør det nemt og overskueligt som virksomhed at skabe et konkret overblik samt en reel mulighed for, fremadrettet, at lægge et retvisende budget.

Hos OfficeHub finder vi, i samarbejde med dig, ud af, hvad som bedst kan betale sig for din virksomhed, alt efter hvor mange ansatte I er, hvilket budget I har til rådighed, samt hvilke andre ønsker du har for virksomhedens geografiske placering. Alt i alt, hvilken løsning som er den optimale for dig.
Er du i tvivl om, hvad som bedst kan betale sig for din virksomhed, kan du før opkaldet til OfficeHub, foretage en smule research på egen hånd. Indtast blot dine info og ønsker ind, og få en direkte beregning på, hvad som bedst kan betale sig for dig:

Hvad kan bedst betale sig for dig?

Find det helt rigtige kontorfællesskab

Herunder finder du syv spørgsmål, som vi hos OfficeHub oftest vil stille dig, med henblik på at finde det helt rigtige kontorfællesskab for din virksomhed:

1. Hvor vigtigt er det sociale fællesskab for dig?

Alt efter hvem du er, hvilken profession du har, samt hvad som driver din erhvervsmæssige tankegang, kan der være forskellige setups som er bedre end andre. Har du været vant til at arbejde hjemmefra, men føler det efterhånden en smule ensomt, kan et socialt fællesskab, med fælles frokost og et par friske øjne på opgaven, være relevant og vigtigt for din faglige motivation. Er du derimod tilfreds med selvstændigt arbejde, samt dét faktum at ingen kan forstyrre dig i det daglige arbejdsflow, prioriteres måske meget andet end det sociale fællesskab på din arbejdsplads.

Hvad motiverer dig?

2. Hvilke arrangementer og eventuelle kurser vil din virksomhed vinde gavn af?

Flere kontorfællesskaber afholder kurser og faglige events, hvor de inviterer relevante fagpersoner på besøg til at fortælle om den nyeste viden på pågældendes fagområde. Disse besøgende kan være alt fra advokater og revisorer til funding-eksperter og webdesignere. Spørgsmålet er blot, hvad som har relevans for dig?

Måske noget din virksomhed kan vinde gavn af?

3. Vil du sidde i kontorfællesskab med folk fra egen branche eller finder du det interessant med et fællesskab bestående af forskellige faggrupper?

Flere brancher eller faggrupper nyder godt af at sidde sammen i et kontorfællesskab, da man, når man går op ad hinanden dagligt, kan nyde godt af den faglige sparring og det fælles grundlag for interesse. Dog motiveres mange virksomheder af forskelligheden, som et kontorfællesskab også kan indebære, da de pågældende former for faggruppesammensætninger kan ligge til grund for inspiration og faglig idégenerering inden for eget felt.

Hvilket fællesskab vil du være en del af?

4. Hvad er der budget til?

Det er vigtigt at få afdækket budgettet, så økonomien hænger sammen. Mange virksomheder begår den fejl udelukkende at skue den samtidige økonomi, herunder den endelige kvadratmeter- og bordpris. Dog spiller eksempelvis transporttid en stor rolle, da der generelt er meget tid og/eller penge at spare, alt efter hvor du har interesse i at placere din virksomhed. Så udover at overveje den geografiske placering, er det også vigtigt at spørge sig selv: “Hvad er min tid reelt værd?”

Hvad er din tid værd?

5. Regner I med at vækste inden for nærmeste fremtid?

For at undgå flytning mest muligt, er det vigtigt at du vælger et kontorfællesskab, der matcher dine behov og planer for skalering for minimum de følgende seks måneder. Herunder skal du yderligere undersøge, hvorvidt der er mulighed for at skalere hos det pågældende kontorfællesskab, eller om de oftest har alt udlejet.

Har du overvejet fremtiden for din virksomheds potentiale for skalering?

6. Hvilken grad af service ønsker du?

Hvis du lever af at sælge dine timer, kan det være en god idé at vælge et kontorfællesskab med en stor grad af service inkluderet i prisen. Herunder har du mulighed for at bruge dine dyrebare arbejdstimer på at servicere kunderne frem for at handle ind eller at gøre rent. Har du derimod ikke noget imod at få en pause fra skrivebordet, er der en hel del penge at spare, ved at vælge servicen fra.

Hvor dyrebare er dine arbejdstimer?

7. Hvad er dine behov for mødefaciliteter

Nogle kontorfællesskaber tilbyder fri brug af mødelokaler, og i andre skal du booke eller leje dem ved behov. Det kan være smart at vælge løsning alt efter din virksomheds brug af disse lokaler. Nogle typer af kontorfællesskaber har endda også fri brug af konferencelokaler, hvilket kan være en stor besparelse for nogle typer af virksomheder.

Hvad er dine behov?

8. Behov for frokostordning?

Nogle kontorfællesskaber indbefatter egen kantine, andre får leveret mad udefra i en overordnet frokostordning. Mange kontorløsninger sætter dog ydermere et køleskab til rådighed for deres lejere. Alt efter hvor mange I er, hvor vigtig at denne lille stund midt på dagen er for det sociale- og faglige fællesskab, samt hvilken overordnet virksomhedskultur I har, så eksisterer den rette løsning.

Hvilken løsning er nemmest og bedst for dig?

Hos OfficeHub kan du hurtigt få et indblik i, hvordan det pågældende kontor lokale- eller fællesskab ser ud, helt uden at skulle besøge det. Via 360 graders fremvisninger kan du gå rundt i bygningen – både fra din computer og i virtual reality (hvis du er til den slags).

Finder vi i samarbejde et kontorfællesskab som passer perfekt til din virksomhed, har du altid mulighed for en rundtur – både som en visuel 360 graders tur samt et fysisk besøg hos den pågældende udlejer, hvilket vi naturligvis hjælper med at sætte op.

Se vores store udvalg af kontorfællesskaber i København og omegn

Ønsker du at finde flere muligheder og begrænsninger ved et kontorfællesskab, eller måske sammenligne dette yderligere med et kontorhotel eller egen kontorløsning, kan du læse mere på OfficeHubs sammenligningstabel:

Sammenligningstabel: Kontorfællesskab vs. kontorhotel vs. eget kontor

På udkig efter nyt kontor?

OfficeHub giver dig gratis rådgivning til at finde det helt rette sted. Du får også adgang til vores platform med mere end 400 kontorer og kontorfællesskaber - vi har besøgt, fotograferet og filmet, så du kan besøge stederne online 😀

Man føler sig lidt som Askepot 'duer, duer ikke', men de er mega tålmodige og behjælpelige. Kan varmt anbefales!

Mahmoud, Tech Iværksætter5 stjerner

Indlæser