Texta x OfficeHub: Fra stagnerende selvsøgning til det strategisk rigtige kontor

Aarhusianske Texta stod foran en strategisk vigtig København-ekspansion, der skulle booste både salg og rekruttering af talenter. Men det content bureauet med de flotte væksttal løb panden mod hovedstadens overvældende kontormarked.

“Vores jagt på kontor var totalt stagneret. Det københavnske kontormarked ser fuldstændig anderledes ud, end det vi kender fra Aarhus. Derovre sidder et par store byggematadorer på alle mulighederne. Ja, og så er prislejet lidt et andet end her,” siger Kim Søgaard Nielsen, stiftende partner i content bureauet Texta.

En problematisk stagnation. For det københavnske kontor var fundamentet for en nærtstående ekspansion til hovedstaden. En udvidelse, der var særlig vigtig, for content marketing bureauet.

Virksomheden med de jyske rødder er nemlig midt i et vækstmæssigt tigerspring. For få år siden sad Textas tre stiftere, Kim Søgaard Nielsen, Peter Kragh Lauritsen og Tim Knorborg Jensen, i en kælderetage med lange kolde gange. 

I dag har Texta fire partnere. Fra venstre: Dennis Bach Wormark, Peter Kragh Lauritsen, Kim Knorborg Jensen og Kim Søgaard Nielsen.

I dag har virksomheden 41 fuld- og deltidsansatte og kontor på en af Aarhus’ mest feterede adresser, Jægergårdsgade. Nu var turen kommet til København.

Få hjælp til din kontorsøgning

Texta: “Pistolsalg og cold-calling er bare ikke os”

Textas tre bagmænd havde en klar agenda med ekspansionen øst for Storebælt. For mens Aarhus har både Thomas Helmig, AGF og Den Gamle By, så manglede der en ingrediens i bureauets cocktail. En særlige type talenter.

“En af de tungtvejende årsager til, at vi ledte efter et kontor i København, var at vi godt kunne tænke os, at få nogle anderledes typer af profiler end dem vi kunne finde i Aarhus. Der har København nogle styrkepunkter, som gør byen oplagt for os,” siger Kim Søgaard Nielsen.

“Der er flere fagligheder at vælge imellem i herovre. Vi udvidede forretningen med e-mail-marketing for et halvt år siden, og vi har haft svært ved at finde de rigtige profiler, der har det der mix af erfaring fra større huse og lidt sælger-gen. Dem er der ganske enkelt flere af herovre,” siger Kim Søgaard Nielsen.

Det var imidlertid ikke kun rekruttering, København lokkede med. I en tid, hvor salg for mange virksomheder er en ren digital disciplin, så kan det måske overraske, at det skulle være nødvendigt med fysisk tilstedeværelse. Men det var faktisk en vigtig salgskanal, der havde sendt Texta på jagt efter et københavner kontor. 

“Vi er måske nok lidt vestjysk anlagte (red. De tre stiftere er fra Skive-området). Pistolsalg og cold-calling er bare ikke os. Det som vi tre stiftere er virkelige skarpe til, at lave forretninger gennem vores netværk og professionelle netværksmøder. Så salg og rekruttering er grunden til at København er en strategisk vigtig by for os” siger Kim Søgaard Nielsen.

Fra stagnerende søgning til indflytterfest

Men det kræver som bekendt en base og tilstedeværelse i en ny by, før man for alvor kan udbygge sit professionelle netværk, og det manglede Texta stadig, før ekspansionen kunne realiseres.

“Min partner Dennis havde ledt på egen hånd, men det han fandt ramte ikke rigtig skiven. Vi kendte jo ikke rigtig det Københavnske kontormarked. Det er svært at danne sig et overblik med Google alene,” siger Kim Søgaard Nielsen.

Det var sværere end ventet for Texta at finde det rigtige kontor, så hjælpen fra OfficeHubs kontorspecialist, Jacob Hanssen, faldt på et tørt sted.

“Jeg fandt OfficeHub i en søgning. I havde et godt samlet overblik over relevante kontorer for sådan en virksomhed som os. Men det vigtigste, som Jacob spillede ind med, var at han lynhurtigt afkodede, hvad vi havde brug for og fik sat nogle relevante fremvisninger op,” siger Kim Søgaard Nielsen.

Så gik det stærkt. OfficeHubs kontorspecialist, Jacob Hanssen, satte relevante fremvisninger omkring i byen, og kort tid efter havde Kim Søgaard Nielsen fået snævret det massive kontormarked ind til en shortlist med de mest relevante kandidater til Textas ekspansionsplaner.

Travlt? Find dit næste kontor nu

Kontorpletskud med indbygget bonus

Da jeg træder ind på Textas nye kontor på Gammel Kongevej 1, bliver jeg modtaget af en receptionist, der ringer til Kim Søgaard Nielsen. Efter han har vist mig vejen op til deres nye, københavnske kontor, hvor der er plads til fire mand i første omgang, forklarer han, at satsningen allerede har vist sig givtig. 

“Ja, vi har ikke fået så meget på væggene endnu. Men vores satsning har allerede betalt sig. Vi har fået meget bedre respons på vores jobopslag allerede nu. Ja, faktisk sidder Mogens her jo allerede,” siger Kim Søgaard Nielsen og nikker hen mod virksomhedens første ansættelse i hovedstaden.

Det flotte, røde indgangsparti, elevatoren med de mørke træpaneler og det høje serviceniveau som Gammel Kongevej 1 imponerede især Kim Søgaard Nielsen.

“Gammel Kongevej ramte flere parametre. Den fleksible kontrakt gør det også muligt at rykke videre til noget andet, hvis vi finder ud af, at vi skal have noget større. En fed bonus var, at ejerne også har kontorer i Aalborg, hvor vi har medarbejdere, som gratis må bruge dem,” siger Kim Søgaard Nielsen.

Derudover er den centrale placering optimal i forhold til de netværksmøder, som den stiftende partner skal til at deltage i for at fortsætte den videre ekspansion af Texta, hvis næste ekspansionsmål er Oslo.

Travlt? Find dit næste kontor nu

På udkig efter nyt kontor?

OfficeHub giver dig gratis rådgivning til at finde det helt rette sted. Du får også adgang til vores platform med mere end 400 kontorer og kontorfællesskaber - vi har besøgt, fotograferet og filmet, så du kan besøge stederne online 😀

Man føler sig lidt som Askepot 'duer, duer ikke', men de er mega tålmodige og behjælpelige. Kan varmt anbefales!

Mahmoud, Tech Iværksætter5 stjerner

Indlæser