Sådan opsiger du din lejekontrakt

6 tommelfingerregler til dig der inden længe skal opsige din nuværende lejekontrakt.

Hos OfficeHub hjælper vi tit folk med at flytte ind og ud af kontorer. Derfor har vi skrevet en lille guide til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal opsige din lejekontrakt for det kontor eller erhvervslejemål, du sidder i.

1. Hvor lang er din opsigelsesperiode

Normalt har du 3 måneders opsigelse, men under nogen omstændigheder kan den være længere/kortere (dog max 6. måneder). Vær opmærksom på, om du har indgået aftale om uopsigelighed og om den periode er forbi – hvis ikke, så kan du ikke opsige dit lejemål.

2. Send din opsigelse skriftligt

Når du sender en skriftlig opsigelse til din udlejer om at du ønsker at fraflytte lejemålet træder den i kraft pr. d 1. i måneden. Det vil sige at hvis du sender en opsigelse d. 15 juni, så har du sagt op pr. 1 juli og hvis du sender en opsigelse d. 1. juli, har du sagt op pr. 1. august – så gør husk at gøre det med det samme.

3. Her skal du være fraflyttet lejemålet

Hvis du har tre måneders opsigelse og siger op pr. 1 august skal du senest være ude 1. november kl 12:00.

4. Tilbagebetaling af depositum

Når du er fraflyttet har udlejer op til 4 uger fra fraflytningsdatoen, til at indsamle tilbud på hvad det vil koste, at udbedre eventuelle skader og herefter udbetale dit depositum.

5. Forudbetalt husleje – dit nye depositum?

Ofte har du forudbetalt husleje på 1-3 måneder – de kommer dig til gavn nu i form af at du ikke skal betale husleje efter du har sagt op. Det kan være smart at spare dette op, så du har depositum til næste kontor – der kan nemlig gå op til 4 uger fra fraflyttelse før du får dit gamle depositum retur.

6. Dit nye kontor

Når du har sagt op, så begynder jagten på dit nye kontor – noget vi hos Officehub er eksperter i at hjælpe dig med.