Antal kvadratmeter per medarbejder

Regler og love dikterer, hvor mange kvadratmeter en medarbejder skal have. Men det er ikke nok at overholde loven, hvis du vil have plads, når virksomheden vokser. Læs hvorfor i vores guide.

Hvor meget plads skal der være per medarbejder på et kontor?

Et simpelt spørgsmål, som vi hører rigtig ofte. Men svaret viser sig at være mere komplekst end et fast antal kvadratmetre.

Arbejdstilsynets regler

Det danske arbejdstilsyn har nogle helt specifikke krav, til det arbejdsområde en medarbejder hver dag sidder i:

  • Gulvareal, rumhøjde og indretning skal være tilpasset efter arbejdets art, sådan at arbejdet kan foregå forsvarligt.
  • Normalt skal et arbejdsrum have en arbejdshøjde på 2,5 meter og som minimum have et gulvareal på 7 m2.
  • Det vil normalt være tilstrækkeligt, hvis der er 12 m3 luft i arbejdsrummet pr. medarbejder.

Normalt er dansk lovgivning ret skrap, når det kommer til medarbejderforhold, men set i et internationalt perspektiv er 7 m2 per  faktisk i den lave ende. De australske og amerikanske myndigheder kræver, at en medarbejder får i omegnen af 10 m2.

Det vil sige, at på trods af lovkravet på de 7 kvadratmeter, er det en god tommelfingerregel hos de fleste virksomheder, at en medarbejders personlige arbejdsrum skal være omkring 10-12 kvadratmeter.

Brug for plads? Tjek vores guide til at finde et kontorhotel i København.

Men men men…

Det rette antal kvadratmeter for jeres virksomhed afhænger af mere end lovkrav. I alle de samtaler, som Officehub har med virksomheder fra mange industrier, har vi lært en del om, hvad der skal med i regnestykket, så i finder det rigtige tal for jer.

Før du investerer alt for meget tid i søgningen efter et nyt kontor – og før du går i alt for meget i detaljer med indretningen, er det vigtigt at vurdere hvordan fremtiden ser ud for din virksomhed – Jannis  CEO i Officehub

Jannis Littman, har både set mange kontorer, men også snakket med rigtig mange af de virksomheder, der bebor dem. Han fremhæver tre spørgsmål, som i bør stille jer selv før kontorsøgningen går rigtig igang.

Klar til nyt kontor? Tjek vores guide til at finde et kontorfællesskab i København.

1. Hvor mange medarbejdere har virksomheden om to år?

For mange virksomheder er det et svært spørgsmål, når horisonten hedder bare 3 måneder. Men på trods af udfordringerne, så er det en vigtig overvejelse at gøre sig, før i skriver under på lejekontrakten. Især hvis i overvejer et erhvervlejemål, hvor den normale bindingsperiode ligger på 12 måneder – med et depositum på 3-6 måneder.

Det betyder at et kontor på 100 m2 i København K, i en gennemsnitlig prisklasse, kræver et depositum på mellem 37.000 og 75.000 kr.

Det er træls at binde sig i så langt tid, og oveni at betale så stort et depositum. Ikke mindst når man så efter 7 måneder er blevet for mange medarbejdere grundet vækst og skalering, og skal til at se sig om efter nyt kontor atter igen.

Løsning: For virksomheder i kraftig vækst, kan det være en god mulighed at flytte ind i mere fleksible lejemål som kontorhoteller eller kontorfællesskaber. Her får du gode muligheder for at skalere hurtigt, og der er desuden korte bindingsperioder på 3 måneder. Så kan man rykke videre til eget kontor, når der er kommet styr på væksten.

2. Hvad er virksomhedens kultur og brand?

Hvilken type medarbejdere hyrer du til din virksomhed? Er det primært udviklere eller kreative medarbejdere? Måske de vil synes ekstra godt om arbejdspladsen, hvis der var et fedt loungeområde eller måske et bordfodboldbord.

Er du advokat og afholder mange vigtige møder med store kunder, så er du nok interesseret i flotte mødelokaler og moderne, stilfulde omgivelser.

Det er vigtigt at det kontor i vælger, matcher hvem i gerne vil være som virksomhed. Det ville nemlig være ærgerligt, at skulle omdanne lokaler, som støtter din virksomhedskultur og branding til arbejdsområder, fordi man har besat sig et for lille lejemål fra start. Derfor er det essentielt at planlægge med kultur og brand for øje.

Løsning: Det kan være en god idé at visualisere sit fremtidige kontor. Hos Officehub kan vi hjælpe dig med den process, ved at gøre brug af værktøjer, som gør det muligt at planlægge kontorets indretning på forskellige vis, før man skriver under på en kontrakt.

3. Hvilken branche arbejder du i?

Der kan være store forskelle mellem forskellige brancher, samt hvor meget plads der reelt kræves til hver enkelt medarbejder.

Ejer du et call-center eller en salgsvirksomhed, så vil dine medarbejdere typisk være godt kørende med 10 m2 pr. medarbejder, og i et rum med god akustik.

IT- og marketingafdelinger regner typisk med 12-14m2 pr. medarbejder, hvorimod advokatvirksomheder gennemsnitligt anslår 14-20 m2 pr. medarbejder.

Det er en god idé at være bevidst om, hvilken standard for kvadratmeter der er for éns branche i det hele taget, sådan at nye medarbejdere ikke bliver forbavsede over ‘hvor lidt plads’ der er til dem.

Løsning: Få professionel rådgivning i forhold til valget af dine nye kontorlokaler, hvor dine fremtidsplaner, vækst, virksomhedstype og specifikke krav tages i betragtning.

Forhåbentlig gav ovenstående dig stof til eftertanke, og har du flere spørgsmål, skal du være meget velkommen til at kontakte os på 31 22 27 88 eller hej@officehub.dk.

På udkig efter nyt kontor?

OfficeHub giver dig gratis rådgivning til at finde det helt rette sted. Du får også adgang til vores platform med mere end 400 kontorer og kontorfællesskaber - vi har besøgt, fotograferet og filmet, så du kan besøge stederne online 😀

Man føler sig lidt som Askepot 'duer, duer ikke', men de er mega tålmodige og behjælpelige. Kan varmt anbefales!

Mahmoud, Tech Iværksætter5 stjerner

Indlæser